על הקשר שבין הכרת תודה, חוסן ומנהיגות


כתיבה: עדי שירצקי


סיפורה המפורסם של הלן קלר מוכר לרבים מאיתנו. הלן חלתה בינקותה במחלה שהובילה לעיוורון וחרשות, עד גיל 7 הייתה לכודה בתוך עצמה כועסת מתוסכלת וללא יכולת להביע את עצמה ולתקשר עם העולם . בזכות מורה מומחית ומיוחדת - אן סאליבן התחולל נס בחייה של הלן, מורתה הצליחה ללמד אותה להתבטא ולתקשר וכך החלה הלן לממש את הפוטנציאל הרב שהיה גלום בה - היא סיימה לימודים באוניברסיטה, למדה 3 שפות זרות, נוסף על אנגלית ושפת הסימנים הייחודית שלה והפכה לפעילה חברתית ופוליטית ומובילת דעה משפיעה בנושאי זכויות אדם. בספרה האוטוביוגרפי היא מתארת את התנועה הפנימית שעברה מהיותה ילדה כעוסה ומרירה לאישה החשה מבורכת על אף מגבלותיה. יתרה על כך היא למדה לראות במגבלה הפיזית שלה כהזדמנות שבזכותה יכולה להיות קשובה יותר לדברים הקטנים בעולם שסביבה ולהוקיר עליהם תודה. בספרה היא מתארת טיול עם חברים ביער ואת פליאתה מכך שחבריה אינם עוצרים להתבונן ולהוקיר את המראות והצלילים שסביבם, בעוד שהיא משתהה על כל עלה ולכל קרן שמש וכך היא כותבת:

"אני העיוורת יכולה לתת רמז אחד לרואים : עשו שימוש בעיניכם כאילו מחר יכה בכם העיוורון. שמעו את מוזיקת הקולות , את שירתה של ציפור, את צליליה הכבירים של תזמורת כאילו מחר תכה בכם החירשות. הריחו את ניחוח הפרחים. טעמו והתענגו על כל נגיסה כאילו מחר לא תוכלו עוד לטעום ולהריחו. הפיקו את המירב מכל אחד מהחושים. העלו על נס את כל ההיבטים והתענוגות והיופי שהעולם חושף בפניכם".


פעולות של הודיה בחיי היומיום שזורות גם במסורות ואמונות דתיות שונות והן מבטאות חוכמה עתיקה שנועדה לעזור לבני האדם לשאת את הסבל שבקיום האנושי, ולהיות טובים וחזקים יותר למולו. ביהדות הפעולה הראשונה שעושה אדם כאשר הוא מקיץ בבוקר היא הודיה: מודה אני מלפניך אדוני אלוהינו שהחזרת בי בחמלה נשמתי..." ברכות דומות קיימות גם עבור מעשי שגרה יומיומיים אחרים כגון אכילה שתיה, ואפילו התפנות העובדה שיש לנו מזון משקה ויכולת להתרוקן אינה מובנת מאליה. בזכות העצירה הזו יכולה להתעורר הערכה ושמחה על הדברים הקטנים שבחיים ועל החיים עצמם. עקרונות הודיה דומים מתקיימים בנצרות באיסלאם בבודהיזם, ובדתות נוספות.


ברעיון של “הכרת תודה” גלומה משמעות עמוקה: הוא מורכב מרעיון ההכרה – לזהות/ להכיר /ולהבין קיומם של אירועים או של אנשים ודברים בחיינו (קטנים ככל שיהיו כמו היקיצה בבוקר ) כבעלי ערך, התבוננות כזו על הדברים לרוב מעוררת בנו רגשות חיוביים של הערכה, שמחה וגאווה ומתחזק הבטחון שלנו במשאבים שעומדים לרשותנו לקראת מפגש אפשרי עם הבלתי צפוי ,הקשה והמסוכן. ממחקרם של החוקרים רוברט אמונס ומייקל מקללו (2) עולה שאנשים המביעים לעיתים קרובות הכרת תודה זוכים ליותר הנאה מחייהם, מדווחים על פחות תלונות בריאות וחשים יותר שמחה סקרנות ועניין בחיים. עוד מצאו החוקרים שתרגול שיטתי של הכרת תודה מגן מפני דחפים הרסניים כמו קנאה טינה חמדנות ומרירות, ומאפשר התמודדות טובה יותר עם לחצי היומיום ,התמודדות עם מצבים קשים ואפילו טראומטיים והתאוששות מהירה ממשברים. רגש הכרת תודה לרוב גורם לאדם גם להיות סלחן אוהב ומבין יותר כלפי אנשים אחרים. רוברט אמונס מסכם: "הכרת תודה מובילה להתרוממות הרוח מעוררת השראה ומובילה בסופו של דבר לשינוי פנימי . אנשים חשים התרגשות וענווה כשהם חווים הכרת תודה. התודה מטעינה את החיים במשמעות בכך שהיא גורמת לנו לתפוס אותם כמתנה" (3)

צילום: יגאל סלבין


אז איך כל זה קשור קשר הדוק לחוסן?

לזארוס ופולקמן קבעו שניתן לחשוב על סטרס כתוצאה של "חוסר איזון בין דרישות ומשאבים", או מצב שקורה לאדם כאשר "הלחצים גוברים על יכולתו של האדם להתמודד". (4)במודל שפיתחו ניתן לראות בבירור שהאופן שבו אנו מעריכים את היכולת שלנו להתמודד משפיע על היכולת עצמה - כשאנו בחוויה שהקושי גדול מאוד נפגעת האמונה שלנו ביכולתנו להתמודד אנו עלולים לסגת לוותר לאבד את ביטחוננו ולפתח רגשות של פחד עצב כעס ותסכול. מסתבר שגם ההפך הוא נכון כאשר הגישה שלנו ללחץ ולקושי משתנה לחיוב גם יכולת ההתמודדות שלנו משתנה קלי מק'גוניגל פסיכולוגית אמריקאית מבריקה מסטנפורד מתארת בספרה "הצד הטוב של הלחץ: למה לחץ טוב לך, ואיך להוציא ממנו את המרב" שפורסם בארה"ב ב2016, (5) שמה שמיוחד באנשים שנחשבים בעלי חוסן גבוה הוא האופן שבו הם מפרשים מצבים מלחיצים ומורכבים: הם רואים בהם אתגר, מוצאים בהם עניין ומשמעות ולפעמים אפילו הזדמנות.(4). לינק להרצאת טד של ד"ר מק'גוניגל


ועכשיו בואו נחבר בין הדברים: כשאנו מבצעים פעולה חוזרת של הכרת תודה אנו מלמדים את עצמנו- לראות את הדברים ששווה להתאמץ להתמודד ולחיות בשבילם - את ההזדמנויות, רגעי המזל, האנשים שבזכותם אנו מצליחים להתקדם וכל שאר הדברים שאפשר לומר עליהם תודה, כאמור התוצאה של חשיבה כזו יכולה להיות בעלת ערך רב לשיפור התחושות שלנו ועשויה להקל עלינו מאוד כשאנו נפגוש קושי אם נאמץ כזו גישה אז כשיגיע רגע אמת קשה נוכל לראות בו הזדמנות ונחוש יותר בטחון ויכולת להתמודד עימו.

ככל שנתאמן בכך יותר "על יבש" היכולת להשתמש בגישה כזו גם כשהעניינים נהיים מורכבים וקשים תגדל, אז בואו תנסו תרגיל קטן החל ממחר בבוקר כשהשעון המעורר יצלצל: נסו ללכוד את המחשבה הראשונה שחולפת בראשכם וגם את השניה והשלישית... אני מהמרת שכמו רבים אחרים גם אתם תפגשו מחר בבוקר מחשבות כמו: אווווף כבר הגיע הבוקר? אווווף אין לי כוח לקום! אוווף לא בא לי לצאת מהמיטה החמה ולהתחיל עוד יום לחוץ של תיזוזים! אם זה המקרה, או משהו קרוב לכך, נסו מיד לסקור בראשכם את הדברים שאתם יכולים להעריך בחיים שלכם נכון לעכשיו והודו עליהם אימרו לעצמכם לדוגמא- אני מודה על זה שיש לי מיטה חמה לישון בה בלילה! אני מודה על שיש לי תפקיד משמעותי לקום אליו! אני מודה על שיש לי כוחות פיזיים ונפשיים לתפקד בלו"ז צפוף. אני מודה על זה שיש בחיי אנשים יקרים שאני אוהב.ת ושנותנים לי כח. שימו לב מה זה עושה להרגשה שלכם? באיזה מצב רוח אתם קמים מהמיטה? איך מתחיל היום שלכם? התמידו בכך גם בימים הבאים. אני אישית יודעת לאמר שמאז שאני מתרגלת תודה בבוקר, הבוקר שלי מתחיל בחיוך ועם שיר קטן בלב.:)


מה עוד ניתן לעשות כדי לפתח את עצמכם כמכירי תודה ?

פרופסור רוברט אמונס מציע בספרו "תודה!" מספר תרגילים יעילים. אספתי עבורכם כמה נבחרים:

1. יומן תודה - נהלו רישום יומיומי של 3 דברים שקרו לכם בכל יום ושווים הודיה. דברים שאתם

2. זכרו את הרע - כדי להעריך את הטוב שבחייכם ואת הניצחונות האישיים שהיו לכם בחייכם.

3. אם אתם אנשים מאמינים, לימדו תפילות של הכרת תודה (על פי אמונתכם) אם לא, צרו לעצמכם "תפילה"/ברכת הודיה משלכם שבעזרתה אתם עוצרים ומעריכים את מה שיש לכם ובעולמכם.

4. מילים משפיעות על מחשבה - הכניסו לשפה שלכם יותר שימוש במילות הודיה וברכה.

5. תודה בהפוך על הפוך - נסו לתרגל תודה דווקא ברגעים שהכי קשה הודו לפקק התנועה על שאיפשר לכם עוד רגע של מחשבה והתארגנות לפני שאתם נופלים לשגרת היום, לחייל שעיצבן אתכם על שבזכותו תרגלתם את היכולות הפיקודיות שלכם, וכן הלאה..


ביחרו 1 או 2 שאתם מרגישים שתוכלו להתחייב להם ו"נסו אותם בבית" , היו ערים לשינויים!


ואיך כל זה קשור למנהיגות ופיקוד?

כמפקדים המובילים משימות ואנשים, פעולה של הכרת תודה עשויה להשפיע לחיוב על אנשיכם- בזכות הדוגמא האישית "תדביקו" עוד אנשים בפעולה החיובית של הכרת תודה. זהו אמצעי להשפיע ולשנות לחיוב את החוויה של אנשיכם כפרטים והשפיע במקביל על האוירה במסגרת וביחידה כולה. כשאתם מביעים תודה מתעוררת הכרת תודה גם בצד השני הנכונות לתרום להשקיע ולהשפיע גוברת ויש בה כדי לחזק ערכים מרכזיים ברוח צה"ל- במיוחד את ערך השליחות וערך הרעות.

מקורות:

  1. קלר הלן, קורות חיי, עם עובד, 1955

  2. Emmons, R. A., & Mccullough, M.E. (2003) “Counting Blessings versus burdens: An experimental investigation of gratitude and subjective well-being in daily life, Journal of Personality and Social Psychology 84:377-89

  3. רוברט א. אמונס. תודה! הוצאת מטר תל אביב 2017.

  4. RS Lazarus, S Folkman: Stress Appraisal and coping. Springer publishing company 1984.

  5. The upside of stress: Why stress is good for you, and how to get good at it. K McGonigal - 2016 - Penguin

213 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

אבהות ומנהיגות- מה הקשר?

קמליה ויטנר פסיכולות ארגונית מבית הספר לפיתוח מנהיגות של צהל בשיחה עם אמיר אסנין פסיכולו ויועץ בבית הספר לפיתוח מנהיגות

אבחון ארגוני בכניסה לתפקיד מח"ט