top of page

כיצד תדרוש מהפקודים שלך?

דרישה מפקודים - דוגמא לדילמה

ינאי הוא מפקד כיתה בפלוגה מבצעית. הכיתה שלו אמורה לצאת הביתה עוד שעתיים וכעת כולם מתארגנים ליציאה. בפעילות האחרונה, כשיצאו למארב, ינאי הבחין שהציוד של הלוחמים לא נראה טוב, ולא לפי הסטנדרטים שמצפה להם. הוא ניגש לכיתה ומודיע להם שרוצה לעשות מסדר כוננות לפני היציאה הביתה, בעוד שעתיים, כשכל הציוד משופצר ועומד בסטנדרט גבוה.

כשהוא חוזר, המסדר לא עומד. הלוחמים מסבירים לו שמעולם לא נדרשו לעשות מסדר יציאה הביתה על ציוד, וזה נראה להם לא הגיוני ומתחילים להתווכח איתו בניסיון להוריד אותו מזה.

כיצד על ינאי לנהוג?


דרישה מפקודים ככלי פיקודי

כמפקד עליך לשאוף תמיד לפתח את החייל שלך ולקדם את המקצועיות שלו והמוכנות שלו כחייל כדי שברגע האמת התפקוד שלו יהיה אפקטיבי ובמינימום סיכון עצמי לו ולמסגרת. באחריות המפקד לקבוע נורמות וסטנדרטים ולהטמיע אותם תוך דרישה מתמדת מפקודיך לעמוד בסטנדטים ובנורמות בהם הוא מאמין- אף אחד אחר לא ייעשה זאת במקומך!


(צילום: דובר צה"ל)

שלבי פעולה וכלים לביצוע דרישות מהפקודים:


-לאחר כניסתך לתפקיד, ולאחר שלמדת את המסגרת עליה אתה מפקד, הגדר לעצמך ולכיתתך מהם הדברים עליהם לא תתפשר (מה חשוב לך, מה הקווים האדומים שלך).

רשום לפניך את שלושת הדברים החשובים לך ביותר.


-הגדר נקודות זמן מתוכננות מראש, בהן תבצע בקרה והערכת מצב – איפה הכיתה עומדת ביחס לאותן נורמות או סטנדרטים שהגדרת.


-בכל מפגש עם החיילים שלך, עצור רגע להסתכל מסביב – האם יש משהו שמרגיש לך שלא מתנהל כשורה? שלא עומד במה שהגדרת?


-היה עקבי! בכל פעם שאתה רואה שהדברים החשובים לך אינם קורים – הער על כך. חוסר תגובה מצדך רק יעביר מסר שמותר ושלא באמת אכפת לך.


-לא חייבים להעניש – גם לחזור על עצמך מספר פעמים, זה מעביר מסר ומוביל בסוף לשינוי נורמות.


ובחזרה לדוגמא

אם מאוד חשוב לך מסדר ציוד בסוף פעילות, והגדרת את זה בפני כיתתך – תמיד הקפד לקיים זאת. גם כאשר יעלו התנגדויות – עמוד על שלך (אלא אם אתה חשוב שיש שיקולים עניינים ספציפיים). כאשר הגדרת לבצע מסדר ציוד, והוא לא עמד בסטנדרטים שלך- תמיד התייחס לכך! והשתדל גם להתנהג בהתאם ולדרוש מסדר חוזר.



1,143 צפיות0 תגובות
bottom of page