top of page

מהו חוסן אישי ואיך מפתחים אותו?

מה זה בעצם חוסן?

כל אחד יודע שחוסן קשור בהתמודדות במצבים קשים. אבל למה מתכוונים בדיוק במונח חוסן?

אז חוסן מתייחס ליכולת לשאת איום, קושי, או משבר מבלי להישבר בקלות ואם כבר נשברים או מתקרבים לנקודת שבירה המונח מתייחס ליכולת להתאושש לעמוד שוב על הרגליים במהרה ולחזור לתפקד.

אחד המשלים האהובים עלי בהקשר של חוסן הוא המשל על קנה הבמבוק ועץ הארז שגדלו יחד בגן

הארז החזק עם צמרתו הגבוהה נהג ללעוג לבמבוק:

“כמה דקיק וחלש אתה. אני החזק ביותר מבין כל עצי הגן!”.

באחד הלילות פקדה סערה את הגן ורוחות עזות

טלטלו את העצים והצמחים במשך שעות ארוכות.

בבוקר, הייתה צמרתו המפוארת של עץ הארז מוטלת על אדמת הגן, שבורה,

ואילו קנה הבמבוק הדק והגמיש התכופף עם כיוון הרוח

ונותר במקומו ללא פגע גמישותו סייעה לו להתמודד עם הרוחות

העזות ולהתאושש במהירות אחרי הסערה.

הארז הוא אומנם עץ גדול וחזק - במונחים של איתנות היינו אומרים שהוא 'לוקח בסיבוב' את הבמבוק, ואילו הבמבוק הוא דק וחלש לכאורה, אבל כשאנחנו מדברים על חוסן אנחנו מודדים לא רק את הגודל, הכח הפיזי, הנוכחות והעמידות בפני אתגרים אלא גם את יכולת ההסתגלות לקשיים בלתי מוכרים, גמישות התגובה וכושר ההתאוששות. התמודדות הבמבוק עם הסערה ממחישה כמה חשובות יכולות אלו. בעת הזו כשהעולם משתנה במהירות והמציאות טופחת על פני כולנו במגוון נושאים. אלו יכולות חשובות מאוד עבור בני אדם, קבוצות קהילות וארגונים.



למה נדרש חוסן לחייל?

אימונים פיזיים ומנטליים מאתגרים, משימות מבצעיות ולפעמים גם תנאי שירות לא פשוטים וריחוק מהבית מצריכים מחיילים בצבא להפעיל את כושר ההתמודדות מעבר למה שהיו רגילים באזרחות. בלחימה הקושי מתעצם שבעתיים וכרוך לעיתים קרובות גם בסכנת חיים אמיתית. נוכח כל אלו ההתמודדות המנטאלית של החייל למאתגרת ביותר ובו בזמן חשובה כל כך לתפקוד שלו ולסיכויים שלו לשרוד ולצאת בשלום פיזית ונפשית ממצבים קשים.

בתקופה הנוכחית האיומים במהלך בט"ש ולחימה הופכים להיות מגווונים מאוד ורב מימדיים (על קרקע, תת קרקע, לוחמת גרילה וכיוצא בזה) קצב האירועים גבוה ועומס הנתונים אדיר. לאור זאת, חשוב עוד יותר לשמור על קור הרוח והאיזון,לחשוב בהיר ולהיות ממוקד במשימה.רק כך ניתן להתמודד עם משימות הלחימה באופן מיטבי ולאורך זמן. חייל עם חוסן גבוה, הוא חייל שיש לו סיכוי טוב יותר להתמודד לבצע את משימתו היטב ולצאת ממנה בשלום.


אז איך בונים את חוסן החייל?

חשוב לומר תחילה שחיילים שונים אחד מהשני באופן שבו מגיבים לקושי ולאתגר. הטבע השונה של כל חייל.ת והניסיון הקודם משפיעים על ההתמודדות והתגובות. אך החדשות הטובות הן שכולם יכולים בעזרת התנסויות מתאימות וכלים תומכים לשפר את החוסן המנטאלי שלהם ולהעלות את הסיכוי שלהם להתמודד טוב יותר עם קשיים משברים ומצבים מלחיצים ומסוכנים.

שלושת העקרונות המרכזיים בבניית חוסן:

העקרון הראשון: אימון בונה חוסן -לבנות את כושר ההתמודדות דרך אימון- כשאנו פוגשים את מה שמעורר בנו קושי מנטאלי מבעוד מועד ובמנות מדודות וקטנות שמתגברות בהדרגה קורים שני דברים:

דבר ראשון אנו לומדים לחיות איתו- מתרגלים ופעם הבאה מעצם זה שכבר קצת התרגלנו הוא כבר פחות קשה לנו. דבר שני אם הקושי הוא ברמה סבירה עבורנו, אנו לרוב מגלים שיש לנו יכולת טובה יותר להתמודד איתו ממה שחשבנו, כלומר החשש עובר ואם אנו מצליחים לחצות את האתגר אנו נהנים מתחושה טובה של הישג הצלחה שמחזקת את הבטחון שלנו ביכולת שלנו. או במילים אחרות – ההתמודדות עם הקושי בונה מסוגלות. בעצם אנו אומרים שיש מידה רבה של אמת במשפט מה שלא הורג אותי מחשל אותי אבל ויש אבל גדול כדי שלא "יהרוג" צריך לבנות את ההתנסות בחוכמה כלומר תרגול מדורג שנשען על ההתנסויות והיכולות שנבנו קודם. כושר מנטאלי לא בונים ביום אחד כשם שלא בונים כושר פיזי ביום אחד.

העקרון השני: בבניית חוסן הוא שימוש באמצעים מטעינים ותומכים. החוסן עובד כמו סוללה: גם למי שניחן בחוסן גבוה ומצליח לתפקד בהצלחה במצבים קשים, התמודדות ממושכת או התמודדות עם מצב עצים במיוחד (בלחימה או במישורי חיים אחרים) הולך ונשחק והולך ומתרוקן מכוחותיו בהדרגה. ,לכן חשוב ללמוד מהן הדרכים לטעון את סוללת החוסן האישית ולשפר את הסיכויים להתמודדות טובה ומתמשכת למול קשיים ואתגרים. היכולת לפרוק מתח, שימוש בחשיבה ממקדת, חיבור למשמעות ותמיכה חברתית ופיקודית הם אמצעים מטעינים שיעזרו לצבור מחדש כוח ולהתאושש.

העקרון השלישי: חוסן הוא חוסן הוא חוסן: פיתוח יכולת התמודדות טובה בהתנסות אחת משליכה לחיוב על התמודדות בהתנסויות אחרות. נוסף על כך האמצעים המטעינים הם כוללניים באופיים יכולת שליטה עצמית ברגשות או בניית קשרים חבריים תומכים שמסייעים ברגעי קושי יעזרו להתמודד בכל מצב ולא משנה מה הוא. לכן כאשר אנו בונים חוסן אנו חושבים על תהליך בניה שמתחיל בימים הראשונים בצבא וממשיך עד אימונים והתנסויות הספציפיות לטובת משימת הקצה שאיתה מתמודד החייל.

תוכניות לפיתוח חוסן החייל נבנות ומוטמעות בימים אלו בהכשרות ובאימונים בעזרתם של אנשי מקצוע מתחומי הייעוץ הארגוני בריאות הנפש ההדרכה החינוך ופיתוח המנהיגות. על עקרונות ותפיסות מרכזיות וכמה מהכלים המובילים תוכל.י לקרוא כאן באתר. את.ה מוזמנ.ת להעמיק בקריאה.

כמה הצעות לשימור וקידום החוסן האישי שלכם:

(אפשר ליישם אותן גם לגבי הפקודים)

א. מיצאו מה נותן לכם כוח: חברים, משפחה, אמונה ומשמעות, עזרה לאחרים, נסו לטעון את עצמכם בכוונה באמצעים האלו.

ב. התאמנו על תרגילי פריקת מתח ומיקוד וחשיבה בהירה: היעזרו בתרגולים המוצעים באתר. אם תתאמנו עליהם לאורך זמן יהיה לכם קל להשתמש בטכניקות האלו בזמן אמת במצבי לחץ קושי ומשבר.

ג. זיכרו שגם לסופרמן ולוונדרוומן יש נקודות חולשה ונקודות שבירה: אין טעם לכעוס או להיבהל מזה, זה טבעי לגמרי! היו מעשיים! זהו את רגעי המשבר מיצאו מה יכול לעזור לכם מבין הדברים שפורטו וטפלו בבעיה.

 

ערכה וניסחה: עדי שירצקי

2,494 צפיות0 תגובות
bottom of page