top of page

מודל המפקד המשלב

כתיבה: קמליה ויטנר


תיאור מקרה:

ינאי ויואב הינם שני מפקדים חדשים ביחידה, שניהם קיבלו הנחיה מהרמה הממונה להגיד לחיילים שלהם להישאר עוד שעה ביציאה, לפני היציאה הביתה לטובת ניקיונות.


ינאי אסף את חייליו בחת ברחבה ואמר להם:

"אני יודע שלא יהיה לכם פשוט לשמוע, אבל חייבים להישאר עוד שעה כדי לנקות, לכן אתם לא יוצאים הביתה. אנחנו נמצאים במערכת צבאית ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להשאיר את המקום מלוכלך. בעיות פרטניות, רק במקרים חריגים ממש, נא לפנות אלי באופן אישי. קדימה, צאו לדרך"


יואב לעומת, זאת אסף את חייליו בפרגולה, ביקש מהם לשבת ואמר:

"חבר'ה, אני יודע שזה הולך לבאס אתכם ממש ושציפיתם לצאת הביתה, אבל התבקשנו להישאר עוד שעה כדי לנקות. מצטער אם זה משבש לכם את התכניות, גם לי זה לא קל אבל יאללה, בואו נתחיל לנקות. מי שממש קשה לו עם זה, מוזמן לפנות אלי אני אראה איך אני יכול לעזור"


שניהם אמרו את אותו הדבר, אבל כל אחד נקט בגישה מעט שונה.

איך אפשר להסביר את ההבדל בגישה של השניים?

מודל המפקד המשלב מתייחס לסגנונות הפיקוד השונים



מודל המפקד המשלב (קמליה ויטנר, 2017)

המודל ממפה את סגנון הפיקוד של המפקד על שני צירים:

1. סמכותיות: עד כמה המפקד אסרטיבי, עומד על שלו ומציב גבולות בצורה טובה.

2. פתיחות: עד כמה המפקד קשוב לחייליו, מייצר פתיחות, ורגיש לצורכי חייליו.

ישנה נטיה לראות את שני הצירים כמתנגשים זה בזה, כלומר סמכותיות כפוגעת בפתיחות או פתיחות שמקשה על הסמכותיות. אך מפקד טוב ידע לשלב את שני הצירים בצורה אופטימלית.

בחזרה לדוגמא: ינאי היה יותר סמכותי ואסרטיבי בגישה שלו ולכן ניתן לומר עליו שהוא נוטה יותר לכיוון של "סמכותיות".

יואב, לעומת זאת, יותר פתוח ולכן ניתן לומר שהוא נוטה יותר לכיוון של "פתיחות"



על פי שני הצירים המודל ממפה 4 סוגי מפקדים:

  1. הנוקשה (סמכותי, לא פתוח): מפקד זה יודע להציב גבולות ולהיות אסרטיבי אך מתקשה להיות פתוח.

  2. החבר (פתוח, לא סמכותי): מפקד זה יודע להיות קשוב ורגיש לצורכי חילייו אך לא מצליח לעמוד על שלו ולהציב גבולות.

  3. הנעלם (לא סמכותי ולא פתוח): מפקד זה לא מצליח להוות דמות סמכותית וגם לא לייצר פתיחות מול חייליו.

  4. המפקד המשלב (פתוח וסמכותי): מפקד שמשלב בצורה אידאלית את הפתיחות עם החיילים יחד עם הצבת גבולות וסמכותיות.


תרגיל אישי לבחינה עצמית

כל אחד רושם לעצמו:

  1. איפה המיקום שלי כמפקד על הגרף?

  2. איפה המיקום שבו הייתי רוצה להיות?

  3. מה הסיבות לפער בין המצב הרצוי למצוי?

  4. מה אוכל לעשות כדי לגשר על הפער ולפעול לכיוון שהייתי רוצה להיות בו?


לסיכום, עבור כל אחד מסגנונונות הפיקוד, יש לזכור שאין בהכרח גישה אחת טובה יותר מאחרת, אלא מדובר בגישות שונות שלכל אחת יתרונות וחסרונות משלה. החוכמה היא לדעת לזהות ולבחור איזה גישה מתאימה יותר לסגנון האישי של המפקד, לסגנון של הפקודים, למשימה הספציפית ולרוח היחידה.

1,561 צפיות0 תגובות
bottom of page