top of page

תפקיד המפקד בטיפול בתופעות קשות בדינמיקה קבוצתית

כתיבה: שרית אלפיה


מה אתה באמת יודע על מה שקורה בין החיילים בכיתה שלך? י' חייל רגיש, קומה ממוצעת, מבנה גוף רזה, לא חסון ושרירי. לא בכושר, אינטלגנטי. מתחיל טירונות לצד א' חייל רחב כתפיים וקומה, מהיר חימה וחם מזג, בעל כוח פיזי שלא פעם עמד לרשותו בתגרות רחוב. קבוצת טירונים בראשית דרכה כאשר א' מטיל אימה על י', במלל ואף בידיים. קבוצת חברים מצטרפת לא' וצוחקת על י' על קולו, על תגובותיו. אתה מפקד הכיתה.

מה אתה עושה? חשוב, האם יש אצלך שעיר לעזאזל? האם יורדים על החלשים? זה קורה לך מתחת לראדר. אחרי שסיימתם את הלו"ז, באוהל/ בחדר, בתור לשקם, במקלחת, או רגע לפני שאתה מגיע אל הח'. אמנם המ"מ עושה שיחת מחלקה ושואל, אבל המחלקה לא באמת מדברת. ההתנהגות שמורה בתוכה. והחיילים החלשים במלכודת, אם הם יתלוננו רק יקראו להם בכיינים וימשיכו להחריף את ההצקות. אבל אם תסתכל טוב, אתה תראה שאתה רואה. אתה תראה את הירידות. אתה תראה את העקיצות. אמנם לא תראה את המכות הקטנות. לא תראה את השיח בחדר מעל לראש, כשהחיל משים עצמו ישן אבל שומע הכל. אבל אתה תראה אותם את מבטם המושפל, העצוב, או את התגובה ההפוכה שמתעצבנת. אתה תראה שהוא/ הם לא מוצאים את מקומם. שעיר לעזאזל היא אחת מהתופעות הקבוצתיות הקשות אבל גם המוכרות והטבעיות. איך נוצר השעיר לעזאזל? כשקבוצה נוצרת מהר מאוד מתפתחת דינמיקה של יחסי כוח. מי החבר'ה המובילים, מי החלשים, מי חזק בכושר, מי חזק במקצועי, מי דומה למי חברתית וכו'. באופן דומה גם בטירונות כשכל החיילים חדשים ומתחילים את ההתמודדות, ישנם הרבה לחצים בהסתגלות למסגרת הצבאית, סיר הלחץ הנפשי גדול. ואז באופן טבעי נוצרת הדינמיקה הקבוצתית. כאשר הקבוצה מסמנת בתוכה את החלשים, היא פועלת בכדי "להקיא" אותם מתוכה (נקרא שעיר לעזאזל). החלש יכול להיות מישהו רגיש, שקל לראות עליו את פגיעותו, לעיתים הפיזיות שלו גרועה באופן יחסי לאחרים. לעיתים יש במראהו החיצוני משהו שמעורר, כדוגמת קול אחר, שיער אחר, שפת גוף וכו'. הקבוצה מעבירה במקביל מסרים שהופכים לנורמות קבוצתיות, למשל "כאן אין מקום לבכיינים", "כאן אין מקום לחולשה".

צילום: דובר צה"ל


למה זה קורה? אל מול הקושי של הטירונות יש משהו משחרר בתחושת הכוח לקבוצה כשהיא מפעילה אותה על החלשים, אפשר לצחוק עליהם וכולם צוחקים. זה גורם לאוירה משחררת יותר. בנוסף, אנשים כשקשה להם מחפשים להוציא את התסכול, ובמסלול הקרבי יש הרבה קשיים, באופן טבעי קל לפרוק את התסכול על חלשים. באופן מעמיק יותר, חשוב שתבין כי לקבוצה שלך בקרבי יש ייעוד להלחם בשדה הקרב והיא מפעילה תהליכי סלקציה ולחץ קבוצתי משל עצמה, כך שרק החזקים ביותר יישארו ולאו דווקא מי שהמפקדים במערכת חושבים. ולכן הקבוצה בודקת מי יהיה מספיק חזק לשרוד את המתקפה הקבוצתית, למי יש חוסן ועל מי יהיה אפשר לסמוך בשעת הש' שיתמודד בלחימה. חשוב להבין כי המצב נחווה כאמיתי. יחד עם זאת, דוגמא נהדרת שממחישה את הפער היא של אחד ממפקדי הבא"חים אשר סיפר כי כשהיה טירון אביו נאלץ להתערב ולהעבירו לפלוגת מסלול של גדוד אחר מרוב שהלחץ היה בלתי נסבל ומשם כביכול באורח פלא נפתח לו מסלול חדש. אך זהו לא באמת אורח פלא. קבוצה חדשה יכולה להוביל לדינמיקה אחרת לגמרי. ולכן חשוב שתבין זאת כמפקד הישיר. יש לך אחריות על חיי אדם. אחריות על נפשם של חיילך.

תפקיד המפקד אתה רוצה כיתה מגובשת. רעות היא ערך מרכזי. אך אותה רעות שמוכרת לך אחרי שסיימת את המסלול והיית עם חבריך אינה מדברת אליהם בשלב זה. גם לא הדוגמא שירקדו בחתונה של החבר שהכי לא הסתדרו איתו. עכשיו הם צריכים לשרוד את הטירונות ואת האימון המתקדם אם הם לא נשרו לפני כן. הם צריכים לדעת שאתה שומר עליהם, רואה אותם ודואג להם ומנהיג גבולות ברורים של קוד ההתנהלות אצלך בכיתה. אז מה עלייך לעשות? 1. להרים משקפת- אל תטמון ראשך בחול. שים לב לירידות ולצחוקים הקטנים במהלך היום, תסתכל לחיילים שלך בעיניים, קרא להם לשיחות ושאל באופן ישיר. הם למדים ממך ובוחנים את תגובתך. אל תהיה משתף פעולה פאסיבי. ערב גם את המ"מ וגם את המ"פ. אל תהיה בזה גם אתה לבד. 2. חזק את החיילים בעלי קשיי ההסתגלות- תן להם תחושה שאתה מאמין בהם, שהכל חולף ועובר. מצא במה הם חזקים ותן להם משימות שידגישו חוזקות אלו. שוחח איתם על התחושות שלהם, עזור להם לפעול בחוכמה ולא רק מתוך חוש צדק שהרבה פעמים גורם לקבוצה להמשך ולרדת עליהם. חשוב עימם על דרכי תגובה חליפיות אפשריות. אבל שים לב מול הכיתה שאינך מייצר להם גלגלי עזר ובכך מסמן אותם יותר. פעל בחוכמה. זכור גם תגובותיך הלא מילוליות קובעות. 3. פרק את מוקדי הכוח וצור מוקדי חדשים- א. מצא מי הם חברי הקבוצה (כשלושה חיילים, ייתכן שהם גם יהיו מפקדי חוליות לעתיד) שיש להם רגישות חברתית, תפיסות מתאימות ויכולת ביחד לקדם שיח אחר בצוות, לקטוע בעצמם התנהגויות לא מתאימות. ב. הבהר לחיילים שמתנהגים באופן אחר - נהג בנחישות אך גם ברגישות, לעיתים הפגנת הכוח שלהם הינה פיצוי ומסיכה לקשיים שהם חווים בעצמם ( הדוגמא שלמעלה אמיתית, אך יש דוגמאות רבות שהפיזיות איננה כל כך שונה). הבהר כי לא תאפשר פגיעה באחר. ג. צור שיחות הכרות בחצר האחורית בין חברי קבוצה שונים, תאפשר לחיילים להכיר אחד את השני. צור משימות משותפות שיאפשרו הכרויות נוספות.

533 צפיות0 תגובות
bottom of page