top of page

תרגילי עבודת צוות ומנהיגות

התרגילים הבאים מאפשרים להתנסות במשימות שמצריכות הפעלה של מיומנויות של עבודת צוות ומנהיגות. על כן, התרגילים יכולים לשמש כמצע לדיון על עבודת צוות או מנהיגות.

במידה ומעוניינים לעסוק במנהיגות – יש למנות מפקד משימה לכל קבוצה. אם רוצים לאפשר למספר משתתפים להתנסות כמפקדים – ניתן להגדיר מפקדים שונים לשלבים שונים של המשימה (למשל מפקד משימה אחד לתכנון ומפקד אחר לביצוע).

עבור כל אחד מהתרגילים ניתן להגדיר צופים מהצד שיסתכלו וירשמו לעצמם אילו התנהלויות (בעבודת הצוות או במנהיגות) עבדו בצורה טובה ואילו בצורה פחות טובה. התובנות של הצופים יוכלו לסייע בשלב העיבוד.

בסיום התרגיל, מומלץ לעשות עיבוד באמצעות מספר שאלות מנחות למשתתפים:

  1. מה קרה בתרגיל?

  2. מה עבד טוב? (בעבודת הצוות / במנהיגות)

  3. מה אפשר היה לעשות אחרת? (בעבודת הצוות / במנהיגות)

  4. באיזה אופן ההתנהלות בתרגיל דומה למה שקורה ב"חיים האמיתיים" ביחידה?

  5. לקח אישי שאני לוקח אתי מהתרגיל לתפקוד שלי ביחידה?

1. מגדל רגליים שלב א (7 דקות) – בניה: הקבוצה צריכה לבנות מגדל מכפות רגליים. על כפות הרגליים להיות ישרות לגובה, כאשר כף הרגל הראשונה מתחילה מהקרקע. הקבוצה נמדדת על מספר כפות הרגליים במגדל. שלב ב (3 דקות) ­– הפקת לקחים לקראת ביצוע חוזר. בתום הזמן על הקבוצה להתחייב לשיפור כמותי של התוצאה – מגדל גבוה יותר. שלב ג (7 דקות) – ביצוע חוזר של מגדל הרגליים ובדיקה האם הקבוצה עמדה ביעד אליו התחייבה.

2. מסלול מכשולים בעיניים עצומות תחרות בין מספר קבוצות: על כל קבוצה לעבור מסלול מכשולים בעיניים מכוסות (מבלי לראות את המסלול לפני). עבור כל קבוצה ימונה מוביל שיכול לראות, שתפקידו לתדרך את הקבוצה לעבור את המכשולים בצורה הכי מהירה תוך שמירה על בטיחות. הקבוצה שכל משתתפיה עוברים את המסלול ראשונים – היא המנצחת. עזרים: כיסויי עיניים, מסלולי מכשולים זהים כמספר הקבוצות.

3. תרגיל הקשים מחלקים לקבוצות של כ5 אנשיים בקבוצה. מטרת הקבוצות: ליצור מהקשים ובעזרת הסיכות מגדל קשים גבוה ככל האפשר. מקצים לכל קבוצה כ- 10 דקות לתכנון וכ-10 דקות לביצוע. בסוף הפעילות מכתירים את הקבוצה המנצחת. עזרים: חבילות קשים כמספר הקבוצות, סיכות תפירה.

4. שטיח מעופף

א. פורשים את ה"שטיח" על הרצפה.

ב. מסבירים את המשימה- המשתתפים ממריאים על שטיח מעופף. עליהם לנחות אך הוראות הנחיתה נמצאות בחלקו התחתון של השטיח. עליהם להפוך את השטיח בעודם עומדים עליו. אסור לרדת מהשטיח.

ג. מקצים 10 דק' לתכנון המשימה.

ד. ביצוע- 20 דק'.

עזרים: שמיכה (גודל השמיכה צריך להיות תואם למספר האנשים המשתתפים - לכל משתתף בפעילות מקצים שטח של 40 סמ"ר)

5. להוריד את החישוק מבקשים מכל המשתתפים לעמוד במעגל ולהושיט אצבע קדימה – אל תוך המעגל. מניחים את החישוק על המשטח שנוצר מהאצבעות שלהם, אומרים להם שהמטרה שלהם היא להוריד את החישוק עד לריצפה, מבלי שאצבעותיהם יפסיקו לגעת בחישוק. ה"קטע" בהפעלה הוא שיש ניגוד בין הצורך שהאצבעות יגעו בחישוק (תנועה כלפי מעלה) לבין הצורך להוריד את החישוק כלפי מטה. מה שקורה בדרך כלל, זה שבמקום שהחישוק יורד, הוא עולה למעלה, ואז יש גם מבוכה וגם בלאגן וגם צחוקים... היכולת להוריד את החישוק למטה מצריכה שיתוף פעולה ותיאום גדול בין האנשים – וההפעלה יכולה להיות בסיס לשיחה על זה, וגם על מהן התגובות שלנו כשאנחנו מרגישים שמישהו לא תורם להצלחת המשימה... עזרים: חישוק.

6. לוח מקשים מחלקים את המשתתפים לשתי קבוצות. עבור כל קבוצה, מכינים לוח מקשים: מפזרים את דפים ממוספרים מ1 עד 35 על הרצפה. יש "לערבב" את המספרים. מסמנים את ה"גבולות" של לוח המקשים (באמצעות גיר / חבל). המטרה: לגעת ביד בכל המספרים על פי סדר מ1 – 35 כמה שיותר מהר. בכל רגע נתון רק אחד מחברי הקבוצה יכול להיות זה ש"נוגע" (ניתן להחליף את ה"נוגע"). כל השאר עומדים מעבר ל"גבולות". כל נגיעה שלא ע"פ הסדר "פוסלת" ומחייבת חזרה להתחלה. הקבוצה המנצחת היא זו שביצעה יותר מהר. ניתן לבצע מספר נסיונות להראות את הלמידה והשיפור. בין נסיון לנסיון לתת כ 5 דקות תכנון. אם רוצים לקיים שיח על מנהיגות – ממנים לכל קבוצה מפקד (ניתן להחליף את המפקדים במהלך המשימה). עזרים:

35 דפי A4 ממוספרים מ-1 עד 35 כפול שתיים. גיר / חבלים לסימון הגבולות.

7. מרוץ הבקבוק תחרות בין הקבוצות. כל קבוצה מקבלת בקבוק שתייה קטן מלא מים עד מחציתו. על הקבוצה להעביר בצורה המהירה ביותר את הבקבוק מאחד לשני רק באמצעות הרגליים וללא עזרה של הידיים. עזרים: בקבוקי מים כמספר הקבוצות.

8. פלונטר נותנים ידיים בהצלבה במעגל. המטרה לחזור לעמוד במעגל עם ידיים לצדדים בלי לעזוב ידיים.

9. מתיחת חבל מחזיקים חבל קשור, נשענים אחורה. המטרה לא ליפול. עוברים לכריעה, ישיבה, כריעה, עמידה. מותחים את החבל כך שמישהו מהקבוצה יכול ללכת עליו. המשימה: משתתף צריך ללכת על החבל סיבוב מלא כשהחבל באויר. אפשר להעלות עוד מישהו מהצד השני בו זמנית. עזרים: חבל עבה וארוך.

10. רשת עכביש יוצרים "רשת עכביש": בין שני עצים מותחים שלושה חבלים: בגובה הברכיים, המותניים, הכתפיים. על הקבוצה לעבור מצד אחד של הרשת לצד שני בין השלבים בלי לגעת בחבלים. על ההקבוצה לקבוע סדר מעבר מחייב בין שלושת השלבים. עזרים: 3 חבלים עבים וארוכים.

11. מאי לאי תחרות בין שתי קבוצות: כל קבוצה תחומה באי מוקף בחבל שקוטרו 3 מטר והמרחק בין האיים 15 מטר. לכל קבוצה מספר מדרכים שרק עליהם המשתתפים יכולים לדרוך. עליהם להחליף איים. הקבוצה המנצחת היא זאת שכל משתתפיה הצילחו להגיע לאי הנגדי. עזרים:

2 חבלים באורך 10 מטר (כדי לתחום כל קבוצה). 15 מדרכים לכל קבוצה – סה"כ 30 (ניתן להכין מגומי או קרטון).

12. אילמים עיוורים חצי קבוצה מכסה את עיניה ומתיישבת בצד, מעתה עיוורים. חצי קבוצה, מעתה אילמים, מקבלת על עצמה לגרום לקבוצת העיוורים לבצע משימה של קשירת חבל בין שלושה עצים ולתאר את שנדרש מהם בתום הביצוע. עזרים: חבל ארוך, כיסויי עיניים.

3,741 צפיות0 תגובות
bottom of page