ניהול שיחה קשה

מהי שיחה קשה? · להגיד לפקוד שהביצועים שלו ירודים · להודיע לחייל שלך שלא יקבל את מה שביקש ממך · לבקש עוד משאבים מהמפקד שלך · להתעמת עם קולגה · לעשות שיחת "ניעור" לצוות שתחתיך · להודיע שלא תעמוד במשימה כמו שציפו ממך. כל אלה הן דוגמאות לשיחות קשות - שיחות שיש בהן פוטנציאל לעימות. מה שהופך אותן לקשות, הוא הקושי הרגשי שמתלווה אליהן: שיחות קשות יכולות לעורר כעס או עלבון, המחשבה עליהן יכולה "להפוך לנו את הבטן", "להדיר שינה מעיננו", או לגרום לתחושת מועקה. שיחה קשה יכולה להיות מתוכננת מראש (לדוגמא, להודיע לחייל שבקשת היציאה שלו לא מאושרת) אך לפעמים שיחה קשה יכולה להיות גם שיחה לא מתוכננת שנקלענו אליה (לדוגמא, במהלך שיחה עם חייל הוא מעלה ביקורת נוקבת או מתחיל לבכות). (צילום: דובר צה"ל) טיפים לניהול שיחה קשה כאשר השיחה מתוכננת מראש: 1. הגדר לעצמך את המטרה: שאל את עצמך – מה הייתי רוצה להשיג בשיחה? הגדרת המטרה תשמש לך קו מנחה. 2. את מיקום השיחה: שיחה רגישה צריכה להתקיים במקום שקט ונטול הפרעות, המאפשר לדבר בחופשיות. 3. הקפד על אופן העברת המסר: א. שתף את העובדות שיש לך ב. ספר את הסיפור שלך (האופן בו אתה מפרש את העובדות, מה המסקנה שלך?) ג. בקש ממנו לשתף - כיצד הוא רואה את המצב ומה דעתו? 4. נסה להיכנס לנעליו: נסה לראות את האדם מולך, להבין את הסיטואציה ולחשוב כיצד אתה יכול לבוא לקראתו במסגרת הנסיבות. 5. הימנע מפינג-פונג: הימנע מויכוח של "מי צודק" ואמץ גישה שכל אחד רואה את הדברים אחרת מנקודת מבטו. במידה ונקלעת לשיחה קשה כיצד תוכל לזהות זאת? - סימנים פיזיולוגיים: תגובת לחץ בגוף – חום, הזעה רעד - רגשות: מה אני מרגיש? (כעס, עלבון, חשש...) - התנהגות: מה אני עושה בפועל- צועק? שותק? יוצא בסערה מהחדר? במקרה כזה, במידת האפשר - דחה את השיחה ותכננו מועד אחר בזמן הקרוב בו תדונו באופן רגוע יותר בנושא הטעון. במידה והמצב לא מאפשר דחייה, נסה להקפיד על: 1. טון רגוע ואוירה נינוחה ככל האפשר 2. הקשבה לצד השני (ולא רק שכנוע) 3. העברת המסרים שחשובים לך לסיכום, שיחות קשות הן חלק ממציאות חייו של המפקד. לימוד ותרגול כללי ניהול השיחה, יאפשר שליטה טובה יותר בסיטואציה, יעלה את הסיכוי לשמור על היחסים הבינאישיים ולהשיג את מטירותייך כמפקד.

ניהול שיחה קשה