top of page

העברת מסרים בדרג מ"פ


"אם אתם רוצים שאדבר במשך חמש דקות, אני זקוק לחודש כדי להתכונן. אם ברצונכם שאדבר במשך 20 דקות, אני זקוק לשבועיים. אבל אם אתה רוצים שאדבר במשך שעה, אני מוכן עכשיו" (וודרו ווילסון, נשיא ארה"ב)


העברת מסרים: למה צריך את זה ?

דיבור בפני קהל היא אחת מזירות ההשפעה המשמעותיות במעבר לפיקוד על פלוגה. ניהול שיחה ו\או נאום והעברת מסר היא מיומנות שניתן לשלוט בה ולפתחה. להיות מסוגל לומר את דעתך בכל פורום ובכל מצב שתידרש אליו מקבל חשיבות רבה יותר עם ההתקדמות בדרגות והתפקידים.


קצת על פחד קהל

לכ70% מהאוכלוסיה יש פחד קהל !

איך הוא עובד ? בשני שלבים: השלב הראשון מתחיל מספר דקות לפני הנאום, קצב הלב מכפיל את עצמו בערך ! ואז, שאתה מתחיל את הנאום מגיע "גל העימות" והדופק מאיץ עוד יותר ! שלב מלחיץ במיוחד. אבל, ואלו החדשות הטובות, לאחר כשושים שניות מתחילת השיח הדופק יורד משמעותית, שלב החרדה ופחד הבמה יורד משמעותית, הוא אינו חולף לגמרי אבל עם כל דקה שעוברת הוא פוחת משמעותית.

תתכוננו היטב ל 60 השניות הראשונות, שתצלחו אותם סיכויי ההצלחה שלכם עולים בצורה משמעותית !

ועוד חדשות טובות ! מחקרים מראים שקהלים לא מנוסים (כאלו שלא מתמחים בזיהוי פחד במה) הם שופטים גרועים של עצבנותו או פחדיו של הנואם, אז תהיה רגוע.


(צילום: דובר צה"ל)


הבנת הקהל וחידוד המסר

- תבין למי אתה מדבר והתאם את השיחה, הדוגמאות והדימויים לעולמם (אל תדבר עם טירונים שהתגייסו בראשי תיבות שרק לוחמים יבינו).

- התחל מהסוף – מה אתה רוצה להשיג? לאיזה שינוי אתה רוצה להביא בהתנהגותם של המקשיבים? ולאחר שענית לעצמך על כך החל במלאכת בניית המסר. למסר שבנוי בצורה טובה יש סיכוי השפעה גדול בהרבה מאשר על שיח מפוזר ולא קוהרנטי.

מבנה המסר

לפעמים זה מובן מאליו אבל צריך להגיד את הדברים! במסר טוב יש שלושה חלקים – התחלה אמצע וסוף או פתיחה, גוף וסיכום. מבנה מסודר מסייע לקהל לקלוט את הדברים ולהשתכנע.

בפתיחה: ספר להם על מה אתה הולך לדבר. שים את המסר שם מההתחלה, אני הולך לדבר איתכם על...

בגוף: דבר איתם, ספר את הסיפור. שים לך מראש את ה"אבנים המרכזיות" שמרכיבות את המסר ואז תיצוק את המלט שיחבר בין החלקים, הקישור בין החלקים הוא חשוב שיבינו את הרצף שאתה יוצר בנאום. דיברתי על.. ועכשיו

בסיכום: ספר להם באופן ברור על מה דיברת. הנושא הראשון היה.. השני הוא... סיימו בקריאה לפעולה כלשהי "אף פעם אל תרד מהבמה מבלי לבקש מהקהל משהו" – דרך הקריאה לפעולה אנשים מבינים מה הקשר האישי שלהם למה שדיברת עליו.

כמה כלים פרקטיים להעברת מסרים

1. ספרו סיפור – סיפורים מושכים את תשומת לב המאזינים ואף מצליחים לרתק אותם, סיפור טוב ממחיש את המסר.

2. השתמשו בדימויים – אלו עוזרים להמחיש ושוברים את מונוטוניות השיחה

3. אורך הנאום לא קובע ! נאום קצר מחייב עבודה רבה כי כל מילה חשובה, הוא לא חייב להיות ארוך כדי להעביר מסר חד.

4. תשלטו בתזמון השאלות ! שאלות מהקהל יעזרו לקדם את העברת המסר אך הכלל הוא שיש לפתוח לשאלות בין טיעון לטיעון ולא באמצע של אחד וכן רק במקומות בהם ביטחונך העצמי מאפשר שאלות. לא בכוח. אל תקבל שאלות בפתיחה ובסיכום ! זה המסר שלך ושלא יתערבו לך בו.

5. שפת גוף שפת גוף שפת גוף – אחוז לא מבוטל מהמסר עובר בשפץ הגוף: ידיים מחוץ לכיסים, מדברות בעצמן. מבט – מחויך ורגוע. קול ואינטונציה – לא מהיר מידי ולא גבוה מידי. עיניים – לזכור להעביר את העיניים ממקום למקום.

 

ערך וניסח: ניב קוורט

449 צפיות0 תגובות
bottom of page