top of page

הנעת חיילים לביצוע משימות

דילמה פיקודית לדוגמא:

עידו הוא שליש שמשרת ביחידה פתוחה. בתקופה האחרונה כל חיילי השלישות עובדים במרץ לקראת ביקורת אכ"א שתערך עוד שבועיים. מהערכת מצב שעשה היום, הבין שקצב ההתקדמות לביקורת לא מספק. הוא החליט שאין ברירה אלא להשאיר את כל החיילים בשלישות בשבועיים הקרובים עד שעות הערב המאוחרות, וזאת כדי להצליח להיערך לביקורת בזמן. החיילים מצידם רגילים לצאת כל יום ב17:00 והם עייפים ומותשים מעומס המשימות.

כיצד יצליח עידו להניע את חייליו להישאר כל יום עד מאוחר ולעבוד במרץ?


מקורות ההנעה של המפקד

לכל מפקד בכל רגע נתון יש מגוון משאבים ומקורות כוח באמצעותם יש ביכולתו להשפיע על פקודיו.


היכולת שלך כמפקד להבין מה חשוב ומשמעותי לחיילים - מה מניע אותם?

יחד עם היכרותך את מגוון מקורות הכח העומדים לרשותך, יאפשרו לך לכוון ולהתאים את מאמצי ההשפעה שלך בצורה היעילה ביותר.

אם תדע להשתמש בגמישות ובשיקול דעת במקורות הכח השונים, תוכל לבסס את עמדתך הפיקודית ולהשיג מוטיבציה גבוהה יותר של החיילים לביצוע המשימות.




מודל 5 מקורות הכח להנעת פקודים:

1. סמכות פורמאלית

הפעלת החיילים מכוח היתרון במיקומו של המפקד בהיררכיה הצבאית וזכותו החוקית להעניש או לתגמל את חייליו. הסמכות מעניקה לכל בעל תפקיד בצבא לחייב את פקודיו לבצע את הפקודות שהוא נותן להם. התגמולים מגבירים מוטיבציה, יוצרים תחרות חיובית, מסמנים התנהגויות חיוביות, מאפשרים חווית הצלחה ונותנים תחושה שאנשים אינם מובנים מאליהם.

הענישה מרתיעה ומסמנת את הגבולות סביב התנהגויות לא רצויות.

("אני המפקד שלך ואני אומר לך לבצע בפקודה").


2. סמכות מקצועית

יכולתו של מפקד להשפיע על פקודיו מתוקף יתרונו המקצועי, יתרונו היחסי הרלוונטי ומומחיותו בתחום עליו הוא מופקד.

( "סמוך על הניסיון המקצועי שלי שזאת הדרך הנכונה לעמוד במשימה").


3. יחסי אנוש

יכולתו של המפקד להשפיע על פקודיו מתוקף קשרים בין אישיים הקיימים ביניהם. מבוסס על כישוריו של המפקד בתחום יחסי האנוש: היכרות עם חייליו, אכפתיות, יכולת הקשבה, רגישות ודאגה לחיילים, תשומת לב למצבי רוח, חיזוקים וכו'.

("אני מכיר אותך ויודע שאתה יכול…", "קדימה בשבילי, עוד מאמץ קטן").


4. דוגמא אישית/הזדהות

היכולת של מפקד להדגים בעזרת התנהגותו את המודל הרצוי להתנהגות חיילים. בעזרת התנהגותו יצטמצמו הפער והמרחק בין המפקד לבין החיילים. עקרון זה פועל על בסיס מנגנון ההזדהות האומר כי הפקודים רוצים להידמות למפקד שלהם.

( "נעבור את זה ביחד").


5. ערכים

יכולתו של המפקד להשפיע על התנהגות פקודיו מתוקף מערכת ערכים משותפת להם ולו (ערכי צה"ל, הצטיינות, אתגר, תרומה למדינה, נאמנות לחברים ועוד).

("תעשה זאת למען האחרים-החברים שלך").


בחזרה לדוגמא

אם כן, עידו יכול להשתמש בכל אחד ממקורות הכח הנ"ל כדי לגרום לחייליו להישאר עד מאוחר על מנת לעבוד לקראת הביקורת. יש לזכור שאין בהכרח מקור כח טוב יותר מהאחר, אלא לכל מקרה מתאים מקור כח אחר, לפי מה שמתאים לאישיותו של המפקד, מה שמתאים לאופי הפקודים ומה שמתאים לאופי המשימה.

661 צפיות0 תגובות
bottom of page