top of page

שיחת מפקד - התמודדות עם "גל שני"

מפקד/ת יקר/ה,

אנו נמצאים בתקופה מאתגרת אשר בה מדינת ישראל חווה תחלואה משמעותית. ככל שתקופת ההגבלות (בצבא ובאזרחות) נמשכת הקושי שאיתו מתמודדים חיילינו ומפקדינו הולך ועולה גם הוא (קושי אישי, חברתי, רגשי וכלכלי). עם זאת, ישנה חשיבות רבה בשמירה על ההנחיות, היות שהן משרתות את המשך הירידה בתחלואה.

תקופה זו מתאפיינת באי וודאות, עמימות ושינויים תכופים בהנחיות. לצערנו, מצב זה צפוי להימשך ככל הנראה בשבועות (ואולי אף בחודשים) הקרובים. לאור "הכאוטיות" של המצב, חשוב לייצר מנגנון קבוע של שיחות וקשר עם הפקודים שיוכל להוות כעוגן.

שיח רציף עם חייליך בנוגע לקשיים והאתגרים איתם הם מתמודדים הינו קריטי, עקב כך שהקושי בהתמודדות עם המצב ועם השמירה על ההנחיות הולך ומתעצם ככל שמשבר הקורונה הולך ומתמשך (ומייצר שחיקה ביכולת הפרט והמסגרת להתמודד עימו).


לשיחת מפקד בתקופת הקורונה מספר מטרות מרכזיות:

1. יצירת ודאות - לתת לפקודים את "הוודאות המירבית" שניתן לייצר בתקופה זו, אל מול ההנחיות שמשתנות בתכיפות גבוהה.

2. הנחיות שמירה על המצב - לחזק ולהדגיש את המסרים בנוגע לחשיבות השמירה על ההנחיות במרחב הצבאי והאזרחי.

3. חיבור לעשייה - חיבור הפקודים למשמעות העשיה, אל מול ירידה אפשרית במוטיבציה לעשיה היומיומית בשל נדידת הקשב להשלכות המצב ושחיקה ככל שהמצב נמשך.

4. שיתוף בתחושות - לתת לפקודים במה להביא את תחושותיהם ובכך לספק להם תחושה ש"רואים אותם"

לשימושכם, נכתב מתווה לשיחת מפקד בעת הזו.


מבנה שיחה מומלץ:

משך השיחה- כ-30-45 דקות

1. הצגת מטרת השיחה ומתן תמונת מצב נוכחית – לאחר הצגת מטרת השיחה, פתח כל שיחה בתיאור המצב הנוכחי ביחידה (אופן העבודה, כמות חולים ומבודדים) ותזכורת לגבי ההנחיות העדכניות, באופן בהיר ופשוט ככל הניתן. במידה ולאחרונה היו שינויים בהנחיות, הדגש אותם ואת הרציונאל שמאחוריהם. חשוב במיוחד לתת וודאות בהיבטים היום יומיים- דרכי הגעה ליחידה, אופן העבודה (קפסולות, משמרות, עבודה מרחוק) וכן את הראציונאל מאחורי אופן ההתנהלות הנוכחי.


2. מסרים מרכזיים - מומלץ להתייחס למסרים הבאים:

א. אחריות אישית- ככל שחומרת ההגבלות תלך ותרד אחריותו של הפרט על המצב תלך ותעלה. האחריות האישית לצמצם מגעים חברתיים ולשמור על כללי הריחוק החברתי גדולה שבעתיים כאשר אין מגבלות מרחק על תנועה. אנו אחראים כעת לגורלנו והתנהגותנו תקבע איזה "צבע" של יחידה נהיה. ניתן גם להסביר לחיילים שכחיילי צה"ל, יש לנו אחריות מרחיבה במרחב האזרחי, להשפיע עליו ולהיות "שגרירים" של התנהגות אזרחית נכונה. בנוסף, התייחס לכך שסביר להניח שיהיה שוני בין ההנחיות במרחב הצבאי לבין ההנחיות במרחב האזרחי. שוני זה נובע נוכח תפקידו הייחודי של צה"ל וחשוב לשמור על ההנחיות הצבאיות.

ב. הסיכון במחלה- ב"גל הנוכחי", שבו כמות הנפטרים והחולים הקשה עלתה באופן משמעותי, קיבלנו המחשה נוספת שלא מדובר ב"סתם שפעת" אלא במחלה מסוכנת שיכולה לפגוע קשות גם באנשים צעירים. ניתן לתת דוגמאות קונקרטיות מהיחידה, לאחר בקשת אישור ותוך שמירה על צנעת הפרט. מתן "שם ופנים" למחלה יכול להמחיש לפרט את נוכחותה וסיכוניה.

ג. הדגשת העשייה ביחידה ובמסגרת- הדגש את המשך חשיבות העשייה של היחידה בתקופה זו. הסבר באיזה אופן היחידה תורמת להמשך תפקודו של צהל בעת הזו?

ד. דאגה לפרט- חשוב להדגיש לחיילים שאנו המפקדים מבינים כי מדובר בתקופה לא פשוטה ומאתגרת מאוד. ניתן לשתף את החיילים בקשיים האישיים שאתה חווה כמפקד (וכיצד אתה מתמודד עימם) ולהביע אמפתיה לקשיים שפקודייך עלולים לחוות בתקופה זו (בדידות, קושי בטיפול בילדים/הורים, קשיים כלכליים וכו').


3. התייחסויות חיילים ושאלות:

הזמן את הפקודים לשתף בקשיים, חששות ושאלות שעולים לאור המצב (ניתן להרחיב חלק זה גם בשיחות אישיות לאחר מכן).


4. התייחסות מפקד לקשיים שעולים:

לאחר שהחיילים הציפו את הקשיים, התייחס לכך.

ניתן להדגיש את הכלים הבאים להתמודדות עם המצב:

א. מפקד ישיר - המפקד הישיר הינו כתובת לכל בעיה אישית או מערכתית שנוצרת

ב. גורמים מקצועיים - ניתן להעזר בגורמי ברה"ן אל מול קשיים רגשיים ובגורמי הת"ש אל מול קשיים משפחתיים וכלכליים.

ג. לכידות המסגרת - הסבר כי ערבות ותמיכה הדדית הן הדרך לעבור כל קושי, עלינו לעבור את זה ביחד, ועלינו להיות כאן אחד בשביל השני (בין אם במפגשים פיזיים ובין אם בטלפון או בזום)


5. חשיבה משותפת - כיצד נפעל על מנת לצמצם את הסיכוי להידבקות במסגרת שלנו?

מטרת חלק זה הינה לתת לחיילים "להרגיש חלק" במאמץ המאבק בקורונה.

בהתחלה הזכר לחייליך כי מטרת היחידה היא להפוך / להישאר "בצבע ירוק". תאר את האתגרים שבמצב הנוכחי, כלומר "מה מעכב אותנו היום בהיבט העמידה בהנחיות /המאבק לצמצום סיכויי ההדבקה"? אפשר לחיילים "להוסיף אתגרים" נוספים. לאחר מכן אפשר שיח פתוח שבו כולם יוכלו להתבטא ולהציע פתרונות, אל "תפסול" פתרונות לא ישימים ("בואו נשמע את כל האופציות, לאחר מכן נחליט מה אפשרי ומה נכון"), אל תקטע את דבריהם והיה סבלני. בסוף השיחה, סכם מה אפשרי, מה ניתן יהיה ליישם, מה לא יהיה אפשרי ומה ידרוש את אישור הרמה הממונה. אמור תודה לחייליך על הרעיונות שהעלו.


6. סיכום

זכור! מסמך זה הינו מתווה מוצע. אתה מכיר את המסגרת שלך באופן הרב ביותר ואתה יכול לבצע התאמות לשיחה בהתאם לצרכיה ומאפייניה.

להתייעצות ושאלות ניתן לפנות ליועץ/ת הארגוני/ת ביחידה.

בהצלחה!

 

כתיבת המסמך - יועצי פא"ר לוטם:

אולג מורדוכוביץ'

הילה כרסטני

שירן אהרון

קמליה ויטנר

304 צפיות0 תגובות
bottom of page